۱۳۹۵ مهر ۸, پنجشنبه

در قوانین مردستیزانه؛ چرا فقط مردان نوکیش باید اعدام شوند؟

گروه حقوقی مردستیزی- بر طبق فقه شیعی و قوانینی که قوه قضائیه سعی در تصویب آن داشت تنها مردانی که تغییر دین می‌دهند با مجازات مرگ روبرو می‌شوند.


مجازات ارتداد فطری، یا بازگشت مسلمان و مسلمان زاده از اسلام، آن گاه که مرتد مرد باشد، در اغلب قریب به اتفاق متون فقهی شیعه اعدام تعیین شده است.

در ماده ۲۲۴ لایحه‌ای که چند سال پیش از سوی قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد، مجازات «سب النبی»، توهین و دشنام دادن به پیامبر اسلام و «قذف»، دشنام گویی به فاطمه زهرا و امامان شیعه، اعدام تعیین شده و ماده ۲۲۵ این لایحه، که به گفته مقامات قضایی ایران، بر اساس حدود ۶ آیه صریح قرآن در ۶ سوره مختلف، روایات، احادیث و کردار پیامبر اسلام و امامان شیعه و فتوای اکثر قریب به اتفاق مجتهدان شیعه، تدوین شده بود، ارتداد را به دو مقوله «ارتداد فطری و ملی» تقسیم کرده و برای مردان مرتد فطری مجازات مرگ و برای زنان مرتد مجازات حبس دائم تعیین کرده بود.

ماده ۲۲۵ لایحه پیشنهادی مرتد فطری را کسی تعریف می‌کرد که «یکی از والدین او مسلمان بوده و او پس از بلوغ اظهار اسلام کرده اما از اسلام خارج شده است». بند ۷ این ماده مجازات مرتد فطری مرد را اعدام تعیین کرده بود.همین ماده «مرتد ملی» را کسی تعریف می‌کرد که «والدین او غیر مسلمان بوده و او پس از بلوغ به اسلام گرویده، اما سپس از اسلام خارج شده است».

در لایحه پیشنهادی کسی که «یکی از والدین او مسلمان بوده و او پس از بلوغ تظاهر به اسلام نکرده و کافر شده است» نیز مرتد فطری محسوب می‌شد.

در این لایحه مجازات هر دو نوع مرتد ملی نیز اعدام تعیین شده بود، اما به مرتدان ملی ۳ روز فرصت داده می‌شد تا ارشاد شده و توبه کنند.

در مبحث ارتداد در فقه شیعه و در لایجه پیشنهادی زنان نسبت به مردان از این امتیاز برخوردارند که در صورت ارتداد فطری و ملی از مجازات اعدام معاف و به حبس ابد محکوم شده و «طبق نظر دادگاه در زندان تضییقاتی علیه آنان اعمال شده، ارشاد شده و اگر توبه کنند آزاد می‌شوند

احمد رستم‌زاده بختیاری کارشناس وبلاگ مردستیزی در این خصوص گفت: "بدون شک این قوانین مردستیزانه هستند و جامعه مردان نباید در مقابل آن سکوت کند. مشابه دیگری از همین قوانین را می‌توان در مبحث همجنسگرایی دید که برای مردان مجازات مرگ و برای زنان تنها شلاق در نظر گرفته شده است."

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: "این موضوع با اصول حقوق بشر مغایرت جدی دارد، زیرا انسانها باید در انتخاب، تبلیغ و تغییر دین خود آزاد باشند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر