۱۳۹۵ فروردین ۲۲, یکشنبه

ختنه پسران تجاوزی جنایتکارانه


این روزها صحبت کردن از ختنه زنان (ناقص سازی جنسی) در بسیاری از محافل حقوق بشری متداول است، ولی متاسفانه همین گروه‌ها وقتی صحبت به ختنه پسران می‌رسد جوری واکنش نشان می‌دهند که گویی ختنه پسران کمتر باعث ناقص سازی و پایین آمدن حساسیت جنسی در مردان می‌شود.

ختنه پسران در دین یهود واجب و در دین اسلام یک سنت است

این در حالی است که تحقیقاتی که توسط گروه معتبر تحقیقاتی بویل و همکاران در دانشگاه بوند استرالیا (Boyle, Gregory J; Svoboda, J Steven; Goldman, Ronald; Fernandez, Ephrem) انجام شد نشان میدهد دستگاه جنسی مرد که دست‌نخورده و سالم باشد دارای هزاران گیرندهٔ حسی بسیار حساس و همچنین پایانه‌های عصبی بسیار تحریک کننده (ارضا کننده) است که خیلی از آن‌ها در ختنه از دست می‌روند، این موضوع باعث کاهش غیرقابل اجتناب احساس و شور جنسی در مردان ختنه شده‌است .آن‌ها نتیجه گرفتند: "آمیزش جنسی، وقتی مرد ختنه شده‌است، برای هردو جفت کمتر ارضا کننده‌است."

در تحقیق فوق این موضوع که ختنه پسران باعث جلوگیری از ابتلای ایشان به ویروس (HPV) که موجب سرطان آلت جنسی مردان و دهانه رحم در زنان می‌شود هم پرداخته شده و کاهش ۳۰ درصدی آمار این نوع سرطان در بین افراد ختنه شده را ناشی از سبک زندگی ایشان به شمار می‌آورد.
 
ال ای هولت نویسندهٔ کتابهای مرجع دانشگاهی در دهه ۳۰ موافق ختنهٔ مردان و زنان بود، در آمریکا، ختنه زنان تا سال ۱۹۹۶ آزاد بود

همچنین انجمن پزشکی اطفال آمریکا، در یک بررسی خود گزارش‌دهی  (self-report)به این موضوع اشاره می‌کند که حساسیت آلت و همچنین میزان ارضای جنسی برای مردان ختنه شده، کاهش یافته‌است.

یک پژوهش در سال ۲۰۰۷ توسط سورِلز و همکاران (Masters WH, Johnson VE. Human Sexual Response Boston) نشان داد که حساسیت آلت جنسی در مردان ختنه شده به میزان قابل‌توجهی کمتر از مردان ختنه نشده‌است.  در این پژوهش با نگاشت (نقشه آلت) آزمون لمس توسط نخ نایلونی این نتیجه به‌دست آمد که حساس‌ترین نقطهٔ آلت برای مردان ختنه شده، محل زخم باقی‌ماندهٔ از عمل ختنه است (برش محل ختنه). همچنین در مردان ختنه نشده، ۵ نقطه در غلفه (پوستی که در ختنه برداشته می‌شود) وجود دارد، که از محل برش ختنه در مردان ختنه شده حساس‌تر است و با تماس خفیف‌تری تحریک می‌شود. این ۵ نقطه معمولاً در ختنه برداشته می‌شوند.

با این وجود بیشترین ایرادی که دانشمندان بر ختنه کردن وارد میکنند، تاثیرات منفی آن از لحاظ روانی بر کودک و نوجوان میباشد. زیانهایی که در آینده حتی ممکن است قابل جبران نباشد .

گذشته از همه اینها انجام بدون بی‌حسی ختنه می‌تواند یکی از زجر آورترین خاطرات ایام کودکی باشد. در این راستا دانشمندان به‌وسیله اندازه‌گیری تعداد ضربان قلب، فشار خون و سطح کورتیزول خون (هورمون ضداسترس بدن) مشاهده‌کرده‌اند که نوزادی که بدون بی‌حسی ختنه می‌شود، درد زیادی را تحمل می‌کند و علاوه بر اهمیت خود درد، این خاطره باعث می‌شود که نوزاد نسبت به سایر دردهای دیگر مثل واکسن‌هایی که بعداً به کودک تزریق می‌شود، واکنش شدیدتری نشان دهد.

در سال ۲۰۱۲ یک دادگاه محلی در شهر کلن آلمان حکمی صادر کرد که بر مبنای آن حرمت و حق کودک بر بدنش از اعتقادات مذهبی والدینش مهمتر است. ولی این حکم خشم یهودیان این کشور را برانگیخت و در نهایت با تصمیم دولت آلمان حکم این دادگاه لغو شد.

همچنین از مجموع ۲۱ لندستینگ یا شورای استانی درسوئد که وظیفه ارائه خدمات درمانی در این کشور را به عهده دارند، ۱۲ شورا از انجام ختنه پسران بدون دلیل پزشکی خودداری می کنند.

پارلمان اروپا نیز اول اکتبر ۲۰۱۳ قطعنامه‌ای تصویب کرد (قطعنامه شماره ۱۹۵۲) که طی آن بر حق کودکان بر حفظ سلامت جسمی خود تاکید و ختنه دختران و پسران را به همراه خالکوبی، سوراخ کردن گوش و جراحی زیبایی، نقض تمامیت فیزیکی کودکان عنوان کرده بود.

از همه اینها گذشته ختنه کودکان دختر و پسر که هنوز به رشد عقلی نرسیده و دینی را انتخاب نکرده‌اند زدن نوعی داغ مذهبی بر پیشانی کودکان و نوعی تحمیل عقاید مذهبی به ایشان محسوب می‌شود، کودکانی که غالبا در اولین روزهای زندگی خود بسر میبرند و حتی قادر به صحبت کردن نیز نیستند. ختنه در هردوجنس با هدف کاهش لذت جنسی صورت گرفته و ناقص سازی جنسی محسوب می‌شود. با این وجود بر گروهها و فعالین حقوق بشری واجب است همان حساسیتی که به ختنه دختران نشان می‌دهند را به ختنه پسران نیز نشان دهند، هرچند تا ممنوعیت ختنه پسران در تمام دنیا راه بسیاری پیش رو داریم.

 
قسمتهایی که با رنگ قرمز مشخص شده اند بالاترین حساسیت جنسی را دارند و رنگ زرد پایین ترین حساسیت جنسی را دارد
 intact= سالم (ختنه نشده)      circumcised= ختنه شده
 
شماره‌های ۲ و ۳ و ۴ و ۵ و ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ بالاترین حساسیت را دارند که با ختنه دور ریخته می‌شوند
پیمان نامه حقوق کودک:

ماده‌ی ۱ پیمان نامه حقوق کودک: یک کودک، انسانی است که سن هجده سالگی را هنوز تمام نکرده است مگر این‌که سن بلوغ از نظر حقوق جاری در کشورهای مربوطه زودتر تعیین شده باشد.
 
ماده‌ی ۳ (نفع کودک)، تبصره‌ی ۱: درانجام هر اقدامی که به نوعی به کودک مربوط می‌شود، چه در بخش عمومی، خصوصی، اداری، غیر اداری و یا هر بخش دیگری، رعایت نفع و تامین سلامت کودک بر سایر مسائل تقدم دارد.

۲ نظر:

  1. درود بر شما، بحث بسیار درست و مهمی را مطرح کرده اید
    من پسر ولی این مورد را در مورد نوه ام با خواهش از مادر و پدرش ، رعایت کرده ایم
    امیدوارم نواه ام که اکنون چهار سال داررد در بزرگی ، خودش بر جانش اراده کند و
    تصمیم بگیرد . اما سوراخ کردن کوش ، این را در مورد دخترهایم رعایت کرده انها در
    بزرگی خود اراده کردند که گوش خود را سوراخ کنند

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. درود بر شما که تا این اندازه به حقوق فرزندانتان و حق ایشان بر بدنشان احترام میگذارید.

      حذف